Jag började spela fiol i 9-10-årsåldern, först på en enkel fiol (nr 6, kvar som varnande exempel) sedan på en stradiuariskopia (nr 35) med betydligt bättre ljud. Som nybörjarfiol tycker jag idag att man ska ha en mer förlåtande ton än min tvåa (mer om min tidiga historia kan du läsa här).
Stråke var bara ett tillbehör till fiolen, att den var viktigare än fiolen begrep jag först efter flera år.
De flesta fioler jag köpt genom åren har haft en medskickad stråke, i sällsynta fall en utmärkt stråke, men oftast ett krokigt hoppande, slingrande elände.
Separat har jag förvärvat bättre stråkar och några har vandrat vidare till spelmanskamrater och till unga violinister via mecenaten John Huber i Stockholm.
Här är några av mina bättre stråkar. Kursiverade stråkar har lämnat mig och gnids nu av andra.
- Aug. Rau
- Aug. Rau
- Weichold Dresden
- F C Pfretzschner
- Alb. Nürnberger
- Karl Höfner
- Götz
- Homa Jideal
- Joseph Strotz
- Gottfried Sturm
- H A Stöhr
- Otto Hoyer
- Trekantig stock
- Knoll, viola
- Anonym, cello
- Benfrosch 1
- Benfrosch 2
- Benfrosch 3
- Benfrosch Vuillaume
- Peccatte, guld
- Paganini
- Garner Wilson
- Jürgen Geipel
- Lothar Herrman
- Oläslig signatur
- Osignerad
- Osignerad
- Osignerad
- Osignerad
- Carl Fredrik Höglund, guld
- Osignerad, silver
- Osignerad, silver?
- Ovanlig frosch
- Czech republic
- Anonym
- Anonym
- Anonym
- Basstråke, anonym
- Germany
- Anonym
- CA Götz JR
- Anonym
- Anonym
- Tourte
- Kurt Dölling
- Anonym
- Anonym
- Otto Dürrschmidt
- Otto Dürrschmidt
- Anonym
- Anonym 1800-tal, förgylld
- Bausch(?)
- Alfred S Åberg?